Prožijte jižní Moravu netradičně

Zážitek je jediná věc na světě, která Vám zůstane navždy. Prožijte proto ty nejdůležitější chvíle s rodinou, přáteli a obchodními partnery na originálních místech s neopakovatelnou atmosférou.

 

Rozvoji Baťova kanálu se blýská na lepší časy

05.12.2007

Objekty

Vodní cestě spojující Otrokovice a Rohatec na Hodonínsku, která vznikla ve 30. letech minulého století jako dopravní kanál pro lignit a současně jako zavlažovací systém okolních polí, jsme v COT business věnovali nemalou pozornost, protože právě Baťův kanál v sobě skrývá značný potenciál pro rozvoj cestovního ruchu celého regionu, který ale zatím není zcela využit. O zmíněném potenciálu svědčí i letošní rekordní zájem, kdy se lodí po Baťově kanálu od května do září svezlo asi 62 500 lidí.

Rekordní návštěvnost zcela jistě ovlivnila i zlepšená otevřenost vodní cesty, kterou jsme v našich článcích v loňském roce kritizovali. Letos Povodí Moravy, s. p. zajišťovalo manipulace s plavebními komorami v rozsahu květen, červen, září pátek - neděle 10:00 až 18:00 hodin a červenec, srpen úterý - neděle 10:00 až 18:00 hodin včetně státních svátků. Díky tomu se výrazně zvedla pro provozovatele možnost využití lodí v půjčovnách motorových člunů a hlavně hausbótů. Hausbóty znamenají pro region velký ekonomický přínos, jelikož udrží návštěvníka v regionu na vícedenní pobyt. Osobní lodě měly k dispozici i dálkové ovládání od plavebních komor a mohly tak své klienty vozit mimo proplouvací doby. Udržení tohoto rozsahu dává soukromým provozovatelům vizi možnosti větších investic do svých plavidel.

Vodní cestu, která spojuje Otrokovice na Zlínsku a Rohatec na Hodonínsku v Jihomoravském kraji, čeká prodloužení v obou směrech. Již na jaře příštího roku totiž stavbaři zahájí práce na jižní části kanálu, v roce 2009 se turisté dostanou lodí až do Hodonína. Stavba další plavební komory a úprava asi 800 metrů dlouhého úseku kanálu si vyžádá přibližně 100 milionů korun.

Pokud by se podařilo najít zhruba 160 milionů korun na stavbu zdymadla na Bělovském jezu u Otrokovic, bude možná souvislá plavba až do Kroměříže. „Kroměříž se svými památkami má velký turistický potenciál. Napojení města by tak pomohlo celé vodní cestě i regionu," sdělil již dříve krajský radní pro cestovní ruch Jindřich Ondruš.

Nyní slouží na severní straně kanálu přístavy ve Starém Městě, Babicích, Uherském Ostrohu a Spytihněvi. V září zahájili stavbaři práce na přístavišti v Otrokovicích, investici za zhruba deset milionů korun ukončí do konce roku. „Přístavy vnímáme jako důležitou součást infrastruktury umožňující stabilně využívat vodní cestu, v jejich budování tak budeme i nadále pokračovat," uvedl Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest. Zahájeny byly také práce v jižní části na přístavištích v Rohatci kolonii a v Hodoníně. Novým zázemím se může pochlubit obec Babice, kde letos k přístavišti přibylo příjemné zařízení s občerstvením, sociálním zázemím a do budoucna snad i možností ubytování.

Na Baťově kanálu ve Zlínském kraji vzniknou další přístaviště. Ředitelství vodních cest (ŘVC) nyní připravuje výstavbu přístavů v Uherském Hradišti, Kostelanech nad Moravou a Napajedlech, některé z nich vzniknou pravděpodobně již v příštím roce.

Zlínské hejtmanství podporuje rozvoj Baťova kanálu dlouhodobě. Příští rok bude pokračovat v investicích do rozvoje sítě cyklostezek kolem vodní cesty, návrh rozpočtu počítá i s penězi pro Povodí Moravy na údržbu kanálových úseků či plavebních komor. „V roce 2008 vložíme do rozvoje cestovního ruchu prostřednictvím podpory aktivit na Baťově kanálu přes deset milionů korun," řekl novinářům počátkem listopadu hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš.

Na Baťově kanálu bude od příštího roku sloužit turistům zřejmě další velká výletní loď. Plavidlo, jež pojme až 60 cestujících, zakoupí Zlínský kraj. Hejtmanství tím chce podpořit rozvoj turistiky na unikátní vodní cestě, která patří k největším atrakcím v regionu. Loď bude zřejmě provozovat Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě, které tvoří 18 obcí ze Zlínského kraje.

Text a foto: Eva Frindtová
Zdroj: ČTK, Baťův kanál o.p.s.

zdroj: COT Business

Rozvoji Baťova kanálu se blýská na lepší časy Rozvoji Baťova kanálu se blýská na lepší časy

  • Jižní Morava
  • Evropská unie, evropský fond pro regionální rozvoj
  • Jihomoravský kraj
  • ROP Jihovýchod